Obrazovanje za održivi razvoj

Projekat: Obrazovanje  za održivi razvoj

Unija poslodavaca Srbije je nosilac regionalnog projekta „Obrazovanje za održivi razvoj“ koji se sprovodi uz finansijsku podršku Fonda za Zapadni Balkan (Western Balkans Fund).

Projekat je usmeren na modernizaciju osnovnog obrazovanja, odnosno pokretanje diskusije o uvođenju koncepta karijernog vođenja i savetovanja i celoživotnog učenja u osnovno obrazovanje doprinose održivom razvoju jedinke i celog društva.

Doprinos razvoju jedinstvenog tržišta u okviru Zapadnog Balkana, sa slobodnim, lakšim i uspešnijim kretanjem radnika, izgrađenom po uzoru na Evropsku uniju predstavlja osnovni cilj projekta, dok su specifični ciljevi:

  • Jačanje dobrih odnosa između organizacija poslodavaca iz Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije, uz fokus na zajednički cilj da se poboljša poslovno okruženje kroz modernizaciju osnovnog obrazovanja;
  • Pokretanje diskusije sa donosiocima odluka o uvođenju koncepta karijernog vođenja i savetovanja u osnovno obrazovanje;
  • Podizanje svesti stejkholdera o tome da je neophodno inkorporirati koncepte prilagodljivosti i celoživotnog učenja u način razmišljanja i stavova svih članova društva, kao i u obrazovni sistem.

Projekat se se sprovodi u periodu od 1. maja 2024. do 31. decembra 2024. godine, a partneri u sprovođenju projektnih aktivnosti su:

  • Unija poslodavaca Crne Gore (UPCG)
  • Biznis konfederacija Severne Makedonije (BCNM)
  • Unija poslodavaca Srbije (UPS)

Planirano je da u projekat budu uključeni akteri koji imaju ulogu i značaj u ostvarivanju ciljeva projekta, od promene obrazovnih politika do podrške razvoju veština koje su potrebne na tržištu rada – predstavnici nacionalnih i lokalnih vlada, osnovne škole (učenici, pedagozi, psiholozi, nastavnici, roditelji), sindikati, nevladine organizacije koje se bave obrazovanjem i mladima, poslodavci koji su članovi UPS, UPCG i BCM.

__________________________________________________________________________________________

Regionalna konferencija – 19. jun 2024

Dana 19. juna 2024. godine, putem Zoom platforme, održana je regionalna konferencija pod nazivom „Obrazovanje za održivi razvoj“. Cilj ove konferencije bio je da pokrene dijalog predstavnika relevantnih institucija, organizacija i drugih zainteresovanih strana o mogućnostima unapređenja sistema osnovnog obrazovanja u zemljama učesnicama konferencije, primenom koncepta celoživotnog učenja i karijernog vođenja i savetovanja.

Na konferenciji je govorila Prof. dr Aleksandra Pejatović sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, kroz prezentaciju na temu “Karijerno vođenje i savetovanje u kontekstu celoživotnog učenja”. U svom izlaganju, prof. Pejatović je istakla značaj obrazovnih sistema koji promovišu celoživotno učenje i usvajaju holistički pristup u više sektora, obuhvatajući sve podsektore i nivoe obrazovanja.

Učesnici i akteri konferencije uključivali su predstavnike ministarstava obrazovanja, lokalnih vlada, osnovnih škola, sindikata, nevladinih organizacija koje se bave obrazovanjem i mladima. Posebno je naglašena važnost uključivanja profesora i roditelja, koji imaju ključnu ulogu u obrazovnom procesu.

Jedan od ključnih izazova koji su istaknuti tokom konferencije je problem visoke stope nezaposlenosti i potrebe za kvalitetnim obrazovanjem koje bi omogućilo zaposlenost i prilagođavanje modernom tržištu rada. Mile Boškov, predsednik biznis konfederacije Severne Makedonije, naglasio je potrebu za uključivanjem mladih u kreiranje politika i donošenje odluka, kako bi se stvorila nova radna mesta i poboljšao obrazovni sistem.

Olivera Zgonjanin Nikić, pedagog iz UPCG, istakla je važnost uticaja profesora na decu svojim primerom, dok je Snežana Klašnja, savetnica ministra u Ministarstvu turizma i omladine, govorila o neophodnosti prilagođavanja zakonskih regulativa formalnog i neformalnog obrazovanja sredini i potrebama tržišta rada. Takođe, Klašnja je istakla važnost uloge poslodavaca u predstavljanju atraktivnih zanimanja mladima, kako bi ih motivisali i usmerili ka perspektivnim karijerama.

Jelena Mitrović iz Unije slobodnih sindikata Crne Gore ukazala je na nesklad između potreba tržišta rada i obrazovnog sistema, naglašavajući potrebu da se mladi zadrže u zemlji i da im se poboljšaju radni uslovi. Takođe, istakla je značaj karijernog vođenja koje bi obuhvatilo rad na onome što se voli, kao i informisanje mladih o njihovim pravima i obavezama na radnom mestu.

Konferencija je zaključena porukom o važnosti transformacije obrazovnog sistema kako bi se adekvatno odgovorilo na potrebe savremenog društva i tržišta rada, uz ulazak u digitalni svet u korak sa razvijenim zemljama. Zahvaljujemo se svim učesnicima na aktivnom doprinosu i radujemo se budućim zajedničkim inicijativama koje će doprineti održivom razvoju regiona.



_________________________________________________________________________________________________________________________________

05.11.2024. Okrugli sto ” Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama”

Sa ciljem da se razmene iskustva i identifikuju najbolji primeri prakse u profesionalnoj orijentaciji učenika, kao i da se ukaže na izazove i oblasti koje treba unaprediti, u Beogradu je održan Okrugli sto ” Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama” koji je okupio predstavnike osnovnih škola i lokalnih institucija.

Svoja iskustva podelili su predstavnici osnovne škole “Branko Radičević” iz Batajnice, osnovne škole “Isidora Sekulić” iz Beograda, osnovnih škola “Laza Kostić”, “Marko Orešković” i “Nadežda Petrović” iz Novog Beograda, osnovne škole “Stanko Marić” iz Ugrinovaca, osnovne škole “Vuk Karadžić” iz Sremčice, privatne osnovne škole “Mihajlo Pupin”, kao i predstavnik Odeljenja za društvene delatnosti i lokalni ekonomski razvoj Opštine Zemun.

Tokom diskusije svi učesnici su se složili da su nove generacije veoma napredne, da poseduju puno informacija kao i da na savetovanja mnoga deca dolaze sa već jasnom idejom čime žele da se profesionalno bave. Takođe su istakli kao veliki problem to što pojedini roditelji forsiraju decu da budu uspešna na svim poljima, kao i da imaju veliki otpor prema zanatskim zanimanjima i time utiču na orijentaciju dece, čak i kada deca imaju afinitete prema tim poslovima.

Kao još jedan od problema je istaknuto nepostojanje precizne statistike o tome koliko tačno i kojih kadrova nedostaje na tržištu, kao ni koji profili će nedostajati u narednom periodu. Stoga je neophodno napraviti plan za narednih 5 do 10 godina i o tome informisati škole kako bi stručna lica usmeravala kadrove ka tim zanimanjima, kao i da bi nastavni planovi mogli da se prilagode stvarnim potrebama tržišta rada.

Kao dobri primeri podrške u izboru zanimanja navedeni su organizacije sajmova srednjih škola i predstavljanje zanimanja kroz saradnju sa roditeljima. Kada roditelji predstave svoje profesije, učenici dobijaju realniju sliku o pozitivnim i negativnim aspektima određenih zanimanja. U jednoj školi, uz pomoć Saveta roditelja, učenici su imali priliku da upoznaju zanimanja stolara, biologa, IT stručnjaka, policajca i drugih profesionalaca. U drugoj pak školi, koja sprovodi projekat Parents at Work, učenici imaju priliku da posete radna mesta svojih roditelja i tako se upoznaju sa različitim zanimanjima. Pored toga, organizuju se posete privrednicima i institucijama koje se bave savremenim zanimanjima poput programiranja, robotike i digitalnog marketinga, što posebno zanima učenike ove škole.

Istaknuta je i neophodnost donošenja nacionalne strategije koja bi omogućila usmeravanje ka zajedničkom cilju. Potrebno je vratiti autoritet školama i uskladiti stavove roditelja sa stavovima škola, kako bi svi radili u istom smeru. Predloženo je i pokretanje projekata i programa za škole koji bi pratili njihov rad, ali bez dodatne administracije.

Okrugli sto je pružio priliku za otvorenu diskusiju o izazovima i mogućnostima u profesionalnoj orijentaciji u osnovnim školama. Razmena primera dobre prakse, kao i identifikacija ključnih potreba i problema, doprinose boljem razumevanju uloge profesionalne orijentacije i njenog potencijala za dalje unapređenje.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

18.11.2024. Okrugli sto ” Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama” – Ruma

Povezivanje teorijskih i praktičnih znanja je ključno za osvešćivanje potencijala koje imaju deca, je zaključak okruglog stola „Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama“ , koji je 18.11.2024. godine, održan u Rumi, u prostorijama Gradske biblioteke “Atanasije Stojković”.

Na Okruglom stolu su učestvovali predstavnici osnovnih škola “Zmaj Jova Jovanović”, “Dušan Jerković”, “Ivo Lola Ribar” i “Dositej Obradović” iz Rume, osnovne škole „23 oktobar“ iz Klenka, osnovne škole „Milivoj Petrović“ iz Fećkog, predstavnici srednjih stručnih škola  “Stevan Petrović Brile” i “Branko Radičević”, Srednje tehničke škole “Milenko Brzak Uča, predstavnici poslodavaca iz Rume, predstavnici lokalne samouprave – predsednik Opštine Ruma Dušan Ljubišić i pomoćnik predsednika opštine Stevan Kovačević, kao i predstavnici Unije Poslodavaca Srbije.

U toku veoma interaktivne diskusije istaknuto je da osnovne škole posvećuju veliku pažnju profesionalnoj orijentaciji učenika i na više načina prilaze tom procesu. Razredne starešine razgovaraju o tome sa učenicima na časovima odeljenskog starešine, a domišljati nastavnici pojedinačnih predmeta udružuju snage, poput nastavnika fizike i tehničkog obrazovanja, u prenošenju teorije i ilustraciji praktične primene stečenog znanja. Povezivanje teorijskih i praktičnih znanja je naglašeno kao veoma značajno, iz razloga što deca na taj način mnogo bolje osvešćuju svoje potencijale.

Učesnici Okruglog stola su naveli da je razvijena jaka veza sa srednjim školama koje redovno posećuju osnovne škole i predstavljaju svoje programe novim generacijama, kao pogled u moguću budućnost. Pored toga, i roditelji su uključeni u taj proces predstavljanjem svojih zanimanja, shodno izjašnjavanju dece o onome šta ih interesuje. Predstavnici osnovnih škola naročito naglašavaju zadovoljstvo dece što imaju priliku i da posete preduzeća i u realnom okruženju imaju direktan i praktičan susret sa raznim zanimanjima.

S druge strane, ono što samim školama nedostaje, i osnovnim i srednjim, jeste edukacija nastavnog osoblja o novim trendovima, novim metodologijama prenosa znanja i novim tehnologijama. I oni sami moraju biti edukovani o novim zanimanjima, digitalnom napretku, klimatskim i drugim promenama i sličnom, pa se koncept celoživotnog učenja se, naravno, tiče i njih. Međutim, dok takva vrsta podrške skoro da jedva postoji, doškolovavanjem postojećih kadrova u skladu sa novonastajućim zanimanjima se takođe mogu izbeći tehnološki viškovi u školama.

Svetlana Budimčević iz Unije poslodavaca Srbije je rekla da Unija, kao organizacija koja zastupa interese poslodavaca i privrede, shvata da održivog razvoja privrede nema bez kvalitetnog obrazovanja koje je usklađeno sa potrebama privrede i našeg društva.

“Učestvujemo u svim procesima reforme obrazovanja i ta reforma mora da krene od početka, od predškolskih i školskih dana. Mlade i profesorski kadar zelimo da ohrabrimo i da izvlače najbolje iz sebe. Reforma obrazovanja sporo teče, obrazovni sistem ne bi trebalo da prati promene, već da predviđa buduće potrebe privrede. Mora da postoji tesna sinergija između privrede, obrazovanja i države da svi zajedno donesemo najbolja rešenja, da se deca nauče kako da uče i kako da budu radoznala, kako da sama istražuju i da se mladom čoveku usadi to da čitav zivot treba da se unapređuje i uči”,izjavila je Svetlana Budimčić.

“I te kako smo zainteresovani da obrazovni profili u našim srednjim školama budu prilagođeni onome što privreda traži. Poslednji primer dobre prakse jeste zapravo dolazak delegacije kineskog Haitiana u Tehničku školu i najava spremnosti da kompanija školi pokloni CNC mašinu.To je korak napred u modernizaciji nastave, učenici bi praktično već od prve godine počeli da uče i vezbaju na tehnološki savremenoj mašini”, rekao je predsednik Opštine Ruma Dušan Ljubišić.

Direktorka Srednje tehničke škole “Milenko Brzak Uča” Vesna Ilić je rekla da pored uključenosti škole u sistem dualnog obrazovanja, sarađuju i na međunarodnim projektima, konkretno “Sa robotom na ti”, zajedno sa kompanijom CNT gde su đaci ove škole razmenjivali iskustva sa učenicima iz Portugala i Slovenije.

Ovo je još jedan u nizu događaja za koji Western Balkans Fund pruža podršku projektu Obrazovanje za održivi razvoj, čiji je cilj stvaranje boljeg obrazovnog i radnog okruženja, čime se podržava održivi razvoj ekonomija Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije i regiona Zapadnog Balkana u procesu evropskih integracija.

Projekat teži promociji karijernog vođenja i savetovanja od osnovne škole, kako bi mladi razvijali otvorenost prema novim znanjima i stalnom usavršavanju, kao i reformi obrazovnog sistema tako da odgovara potrebama tržišta rada, kroz povezivanje privrede i obrazovanja od najnižih nivoa obrazovanja (osnovna škola). Na ovaj način, deca i mladi će sticati osnovne veštine potrebne za kasniji profesionalni razvoj.

___________________________________________________________________________________________________________________________

22.11.2024. Završna konferencija projekta “Obrazovanje za održivi razvoj” – “Unapređenje procesa profesionalne orijentacije – Beograd

Završna Konferencija međunarodnog projekta “Obrazovanje za održivi razvoj” je održana 22. novembra 2024. godine. Tema konferencije je bila “Unapređenje procesa profesionalne orijentacije.”

U prvom delu Konferencije je predstavljena zakonska regulativa Crne Gore, Severne Makedonije i Srbije, a koja se odnosi na karijerno vođenje i savetovanje, dok se u drugom delu diskutovalo o tome šta u ovom procesu nedostaje, šta treba promeniti kao i o tome ko može da pruži podršku ka pozitivnim promenama. 

“Verujem da je ovo bio značajan korak ka stvaranju obrazovnog sistema koji će odgovoriti na potrebe tržišta rada i pružiti mladima alate za uspeh u budućnosti. Želim da istaknem nekoliko ključnih rezultata ovog projekta. Organizovano je nekoliko okruglih stolova sa više od 100 učesnika, ostvarena je saradnja sa nekoliko osnovnih škola u tri ugovorne strane Fonda i uključeno je više od 100 učesnika u direktne aktivnosti, uključujući učenike, roditelje, nastavnike i predstavnike kompanija. Takođe, projekat je pripremio tri izveštaja o realnom stanju obrazovanja i potrebama svih uključenih u procese u 3 ugovorne strane Fonda i jedan regionalni izveštaj, koji sumiraju nalaze istraživanja, iskustva sa terena i preporuke za dalje korake. Jedan od najvažnijih zaključaka projekta jeste potreba za sistemskom promenom – ne samo u obrazovanju već i u načinu na koji razmišljamo o obrazovanju, radu i karijeri. Deca u osnovnim školama moraju već sada da shvate da učenje nije proces koji se završava diplomiranjem, već trajni deo njihovog života. Ovaj koncept, kada se uspešno implementira, doprinosi većoj adaptabilnosti, bržem i lakšem prekvalifikovanju i većoj zaposlenosti, posebno među mladima. Zahvaljujem se svim partnerima, učesnicima i podržavaocima ovog projekta. Vaša posvećenost i doprinos bili su ključni za uspeh svih projektnih aktivnosti. Posebno bih želeo da zahvalim donosiocima odluka koji su otvoreni za inovacije i spremni da prepoznaju značaj profesionalnog usmeravanja u osnovno obrazovanje. Na kraju, želim da istaknem da je ovo samo početak. Rezultati koje smo postigli kroz ovaj projekat služe kao temelj za dalji rad i inicijative. Verujem da ćemo nastaviti da jačamo saradnju u regionu i da ćemo zajedno raditi na stvaranju društva koje ceni znanje, rad i prilagodljivost”, izjavio je Uroš Čitaković, programski menadžer Fonda za zapadni Balkan.

Mile Boškov, izvršni predsednik Biznis konfederacije Severne Makedonije je istakao da je ovaj projekat o unapređenju procesa profesionalne orijentacije je osobito u Severnoj Makedoniji bitan, zato što nikada nije urađeno istraživanje u vezi osnovnih škola.

„Veoma je bitno da se u karijerno savetovanje dece uključe profesionalne, stručne i obrazovne institucije, ali je veoma bitno da to bude deo društva, i poslodavaca i porodice i celog društva. Cilj je da zaključke sa ove Konferencije prenesemo kreatorima politike i poslodavcima u našoj zemlji, sa ciljem da se pronađe položaj Severne Makedonije po ovom pitanju u regionu“, naglasio je Boškov.

„Zadovoljstvo nam je što je Unija poslodavaca Crne Gore bila partner na ovom projektu i što smo se u okviru njega posvetili obrazovanju kao jednom veoma važnom sistemu u sve tri  zemlje učesnice. Posebno mi je drago da se ovaj projekat posvetio osnovnim školama jer smo svi zaključili da karijerni put mladog čoveka počinje u osnovnoj školi i da ona mora biti temelj za sve dalje. Koliko je ovo kompleksan sistem govori to što zahteva umrežavanje kako obrazovnog sistema tako i privrede, jer ne smemo zaboraviti da je privreda krajnji korisnik koji će te mlade ljude zaposliti“, izjavila je Marina Jovanović, predstavnica Unije poslodavaca Crne Gore.

Kroz aktivnosti sprovedene uz podršku Fonda za Zapadni Balkan – od istraživanja i okruglih stolova do poseta osnovnim školama i konferencija – projektni partneri su uspeli da okupe raznovrsne učesnike, uključujući predstavnike ministarstava obrazovanja, lokalnih samouprava, osnovnih škola, sindikata, nevladinih organizacija i, što je najvažnije, učenike i njihove roditelje.

Kroz ovaj projekat smo došli do veoma značajnih zaključaka i preporuka, i važno je da donosioci odluka ove preporuke čuju i da predstavnike unija poslodavaca sve tri zemlje uključe u donošenje propisa i odluka.

Svetlana Budimčević, iz Unije poslodavaca Srbije, je istakla da je obrazovanje je temelj za održivi razvoj privrede i društva i zahteva ozbiljan pristup u smislu da mora biti postavljeno tako da bude fleksibilno i odgovara sadašnjim i budućim potrebama privrede što će se ostvariti pojačavanjem sinergije između privrede, obrazovanja i države/lokalne samouprave u cilju donošenja najboljih rešenja.

“Strategija celoživotnog učenja mora da ima segment karijernog vođenja i savetovanja i da obuhvati različite zahteve u odnosu na različitu razvijenost regiona i omogući modifikacije u odnosu na potrebe i razvoj lokalnih zajednica”, istakla je Budimčević.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Novembar 2024. Unija poslodavaca Srbije u poseti osnovnim školama

Mladi se sa profesionalnom orijentacijom i usmeravanjem ka budućoj karijeri susreću već u osnovnoj školi, kada postaju svesni svojih sposobnosti. S druge strane, prisutni su razni trendovi i zanimanja nestaju i rađaju se. Stoga koncept celoživotnog učenja, kada se uspešno implementira, doprinosi većoj adaptabilnosti, bržem i lakšem prekvalifikovanju i većoj zaposlenosti, posebno među mladima.

Projekat Obrazovanje za održivi razvoj je ukazao na potrebu za sistemskom promenom – ne samo u obrazovanju već i u načinu na koji razmišljamo o obrazovanju, radu i karijeri. Isto tako, neophodan je holistički pristup i podela odgovornosti između svih sektora – obrazovanja, zapošljavanja, mladih, privrede.

Imajući u vidu važnost ulaganja u budućnost i želju da pomognu mladima u otkrivanju svojih potencijala, Unija poslodavaca Srbije je posetila osnovne škole „Zmaj Jova Jovanović“ i „Ivo Lola Ribar“ u Rumi, „Nikola Tesla“ u Vinči, i „Radojka Lakić“ u Beogradu.

Sa učenicima sedmih i osmih razreda, uz učešće preduzetnika kao predstavnika privrede, razgovaralo se o izboru zanimanja, razlici između zanimanja i karijere, praktičnoj primeni teoretskog znanja stečenog tokom školovanja i konceptu celoživotnog učenja. Takođe se razgovaralo o kritičkom promišljanju i naročito neophodnom oprezu kada su u pitanju informacije prikupljene sa interneta i samostalnom istraživanju.

Unija poslodavaca Srbije zahvaljuje Fondu za Zapadni Balkan, preduzećima Centar novih tehnologijaCentar BobanVina glass i Super glass i posećenim osnovnim školama za saradnju i podršku u realizaciji poseta.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *