Povezivanje teorijskih i praktičnih znanja je ključno za osvešćivanje potencijala koje imaju deca, je zaključak okruglog stola „Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama“ , koji je 18.11.2024. godine, održan u Rumi, u prostorijama Gradske biblioteke “Atanasije Stojković”.
Na Okruglom stolu su učestvovali predstavnici osnovnih škola “Zmaj Jova Jovanović”, “Dušan Jerković”, “Ivo Lola Ribar” i “Dositej Obradović” iz Rume, osnovne škole „23 oktobar“ iz Klenka, osnovne škole „Milivoj Petrović“ iz Fećkog, predstavnici srednjih stručnih škola “Stevan Petrović Brile” i “Branko Radičević”, Srednje tehničke škole “Milenko Brzak Uča, predstavnici poslodavaca iz Rume, predstavnici lokalne samouprave – predsednik Opštine Ruma Dušan Ljubišić i pomoćnik predsednika opštine Stevan Kovačević, kao i predstavnici Unije Poslodavaca Srbije.
U toku veoma interaktivne diskusije istaknuto je da osnovne škole posvećuju veliku pažnju profesionalnoj orijentaciji učenika i na više načina prilaze tom procesu. Razredne starešine razgovaraju o tome sa učenicima na časovima odeljenskog starešine, a domišljati nastavnici pojedinačnih predmeta udružuju snage, poput nastavnika fizike i tehničkog obrazovanja, u prenošenju teorije i ilustraciji praktične primene stečenog znanja. Povezivanje teorijskih i praktičnih znanja je naglašeno kao veoma značajno, iz razloga što deca na taj način mnogo bolje osvešćuju svoje potencijale.
Učesnici Okruglog stola su naveli da je razvijena jaka veza sa srednjim školama koje redovno posećuju osnovne škole i predstavljaju svoje programe novim generacijama, kao pogled u moguću budućnost. Pored toga, i roditelji su uključeni u taj proces predstavljanjem svojih zanimanja, shodno izjašnjavanju dece o onome šta ih interesuje. Predstavnici osnovnih škola naročito naglašavaju zadovoljstvo dece što imaju priliku i da posete preduzeća i u realnom okruženju imaju direktan i praktičan susret sa raznim zanimanjima.
S druge strane, ono što samim školama nedostaje, i osnovnim i srednjim, jeste edukacija nastavnog osoblja o novim trendovima, novim metodologijama prenosa znanja i novim tehnologijama. I oni sami moraju biti edukovani o novim zanimanjima, digitalnom napretku, klimatskim i drugim promenama i sličnom, pa se koncept celoživotnog učenja se, naravno, tiče i njih. Međutim, dok takva vrsta podrške skoro da jedva postoji, doškolovavanjem postojećih kadrova u skladu sa novonastajućim zanimanjima se takođe mogu izbeći tehnološki viškovi u školama.
Svetlana Budimčević iz Unije poslodavaca Srbije je rekla da Unija, kao organizacija koja zastupa interese poslodavaca i privrede, shvata da održivog razvoja privrede nema bez kvalitetnog obrazovanja koje je usklađeno sa potrebama privrede i našeg društva.
“Učestvujemo u svim procesima reforme obrazovanja i ta reforma mora da krene od početka, od predškolskih i školskih dana. Mlade i profesorski kadar zelimo da ohrabrimo i da izvlače najbolje iz sebe. Reforma obrazovanja sporo teče, obrazovni sistem ne bi trebalo da prati promene, već da predviđa buduće potrebe privrede. Mora da postoji tesna sinergija između privrede, obrazovanja i države da svi zajedno donesemo najbolja rešenja, da se deca nauče kako da uče i kako da budu radoznala, kako da sama istražuju i da se mladom čoveku usadi to da čitav zivot treba da se unapređuje i uči”,izjavila je Svetlana Budimčić.
“I te kako smo zainteresovani da obrazovni profili u našim srednjim školama budu prilagođeni onome što privreda traži. Poslednji primer dobre prakse jeste zapravo dolazak delegacije kineskog Haitiana u Tehničku školu i najava spremnosti da kompanija školi pokloni CNC mašinu.To je korak napred u modernizaciji nastave, učenici bi praktično već od prve godine počeli da uče i vezbaju na tehnološki savremenoj mašini”, rekao je predsednik Opštine Ruma Dušan Ljubišić.
Direktorka Srednje tehničke škole “Milenko Brzak Uča” Vesna Ilić je rekla da pored uključenosti škole u sistem dualnog obrazovanja, sarađuju i na međunarodnim projektima, konkretno “Sa robotom na ti”, zajedno sa kompanijom CNT gde su đaci ove škole razmenjivali iskustva sa učenicima iz Portugala i Slovenije.
Ovo je još jedan u nizu događaja za koji Western Balkans Fund pruža podršku projektu Obrazovanje za održivi razvoj, čiji je cilj stvaranje boljeg obrazovnog i radnog okruženja, čime se podržava održivi razvoj ekonomija Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije i regiona Zapadnog Balkana u procesu evropskih integracija.
Projekat teži promociji karijernog vođenja i savetovanja od osnovne škole, kako bi mladi razvijali otvorenost prema novim znanjima i stalnom usavršavanju, kao i reformi obrazovnog sistema tako da odgovara potrebama tržišta rada, kroz povezivanje privrede i obrazovanja od najnižih nivoa obrazovanja (osnovna škola). Na ovaj način, deca i mladi će sticati osnovne veštine potrebne za kasniji profesionalni razvoj.
No comment yet, add your voice below!