Sa ciljem da se razmene iskustva i identifikuju najbolji primeri prakse u profesionalnoj orijentaciji učenika, kao i da se ukaže na izazove i oblasti koje treba unaprediti, u Beogradu je održan Okrugli sto ” Efektivna profesionalna orijentacija u osnovnim školama” koji je okupio predstavnike osnovnih škola i lokalnih institucija.
Svoja iskustva podelili su predstavnici osnovne škole “Branko Radičević” iz Batajnice, osnovne škole “Isidora Sekulić” iz Beograda, osnovnih škola “Laza Kostić”, “Marko Orešković” i “Nadežda Petrović” iz Novog Beograda, osnovne škole “Stanko Marić” iz Ugrinovaca, osnovne škole “Vuk Karadžić” iz Sremčice, privatne osnovne škole “Mihajlo Pupin”, kao i predstavnik Odeljenja za društvene delatnosti i lokalni ekonomski razvoj Opštine Zemun.
Tokom diskusije svi učesnici su se složili da su nove generacije veoma napredne, da poseduju puno informacija kao i da na savetovanja mnoga deca dolaze sa već jasnom idejom čime žele da se profesionalno bave. Takođe su istakli kao veliki problem to što pojedini roditelji forsiraju decu da budu uspešna na svim poljima, kao i da imaju veliki otpor prema zanatskim zanimanjima i time utiču na orijentaciju dece, čak i kada deca imaju afinitete prema tim poslovima.
Kao još jedan od problema je istaknuto nepostojanje precizne statistike o tome koliko tačno i kojih kadrova nedostaje na tržištu, kao ni koji profili će nedostajati u narednom periodu. Stoga je neophodno napraviti plan za narednih 5 do 10 godina i o tome informisati škole kako bi stručna lica usmeravala kadrove ka tim zanimanjima, kao i da bi nastavni planovi mogli da se prilagode stvarnim potrebama tržišta rada.
Kao dobri primeri podrške u izboru zanimanja navedeni su organizacije sajmova srednjih škola i predstavljanje zanimanja kroz saradnju sa roditeljima. Kada roditelji predstave svoje profesije, učenici dobijaju realniju sliku o pozitivnim i negativnim aspektima određenih zanimanja. U jednoj školi, uz pomoć Saveta roditelja, učenici su imali priliku da upoznaju zanimanja stolara, biologa, IT stručnjaka, policajca i drugih profesionalaca. U drugoj pak školi, koja sprovodi projekat Parents at Work, učenici imaju priliku da posete radna mesta svojih roditelja i tako se upoznaju sa različitim zanimanjima. Pored toga, organizuju se posete privrednicima i institucijama koje se bave savremenim zanimanjima poput programiranja, robotike i digitalnog marketinga, što posebno zanima učenike ove škole.
Istaknuta je i neophodnost donošenja nacionalne strategije koja bi omogućila usmeravanje ka zajedničkom cilju. Potrebno je vratiti autoritet školama i uskladiti stavove roditelja sa stavovima škola, kako bi svi radili u istom smeru. Predloženo je i pokretanje projekata i programa za škole koji bi pratili njihov rad, ali bez dodatne administracije.
Okrugli sto je pružio priliku za otvorenu diskusiju o izazovima i mogućnostima u profesionalnoj orijentaciji u osnovnim školama. Razmena primera dobre prakse, kao i identifikacija ključnih potreba i problema, doprinose boljem razumevanju uloge profesionalne orijentacije i njenog potencijala za dalje unapređenje.
Ovo je samo jedan u nizu događaja za koji Western Balkans Fund pruža podršku projektu Obrazovanje za održivi razvoj, čiji je cilj stvaranje boljeg obrazovnog i radnog okruženja, čime se podržava održivi razvoj ekonomija Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije i regiona Zapadnog Balkana u procesu evropskih integracija.
Projekat teži promociji karijernog vođenja i savetovanja od osnovne škole, kako bi mladi razvijali otvorenost prema novim znanjima i stalnom usavršavanju, kao i reformi obrazovnog sistema tako da odgovara potrebama tržišta rada, kroz povezivanje privrede i obrazovanja od najnižih nivoa obrazovanja (osnovna škola). Na ovaj način, deca i mladi će sticati osnovne veštine potrebne za kasniji profesionalni razvoj.
No comment yet, add your voice below!