Posmatrajući godinu iza nas, evidentna je ogromna šteta koju je sektor hotelijerstva i ugostiteljstva pretrpeo kao posledicu pandemije. Sa takvim posledicama svrstava se u najugroženiju delatnost u Srbiji. Nemogućnost da se predvidi dalji rad kao i najave da će pandemija trajati još najmanje godinu dana dovela je vlasnike hotela i ugostiteljskih objekata pred potpuno gašenje poslovanja.
Prema rečima članova Sektora hotelijerstva i turizma Unije poslodavaca Srbije veliki je izazov da se pronađe balans između zaštite života i zdravlja stanovništva i očuvanja ekonomije i usled toga ova delatnost je na negativnom udaru te je opstanak jedino moguć uz ozbiljnu državnu intervenciju i podršku.
Sektor za hotelijerstvo i turizam Unije poslodavaca Srbije, je krovna strukovna organizacija koja zastupa interese hotelsko-ugostiteljske privrede Srbije i posvećena je osiguranju bezbednog okruženja za građane i podršci sektoru ugostiteljstva u cilju prevazilaženja ove nezapamćene krize.
Praveći planove aktivnosti za 2021. godinu hotelijeri su tražili oslobađanje od različitih nameta i taksi.
“Tražiti oslobođenje od svih nameta i taksi koje smo u ranijem periodu plaćali a pre svega različitih taksi pri obračunu utrošene električne energije koje su enormne i da podsetim da ako nemamo utrošenu električnu energiju te takse na mesečnom nivou za naš objekat iznose oko 500.000,00 dinara što je u ovom momentu nedopustivo. Takođe plaćamo naknade i za OFPS,SOKOJ….i mnogim drugima i to po kvadraturi i kapacitetu a ne po prometu i prihodu što bi bilo normalno.Tu su takođe i naknade prema lokalnoj samoupravi za firmarine, oglašavanje i reklamiranje….ekološke takse…itd. Ne tražimo ovo radi sticanja ekstra profita već radi golog preživljavanja”
Mere koje su predložene u oviru Plana rada Sektora Hotelijera su:
- Smanjenje poreza na dodatu vrednost za hranu i piće na 10% u okviru obavljanja delatnosti hotelijerstva i ugostiteljstva
- Primeniti meru daljeg odlaganja plaćanja poreza i doprinosa na zarade ili njihov delimični otpis
- Obustavljanje uvođenja novih taksi i drugih dažbina na republičkom i lokalnom nivou
- Oslobođenje plaćanja taksi za korišćenje prostora na javnoj površini (bašte), korišćenje reklamnih panoa, taksa za isticanje i ispisivanje firme, taksa za držanje muzičkih uređaja, taksa za zaštitu i unapređenje životne sredine, taksa za vodoprivrednu dozvolu i ostale takse do trajanja pandemije
- Da se donese odluka da zaposleni u našoj delatnosti budu tretirani prioritetno prilikom vakcinacije, čime bi se zaštitili zaposleni a turisti mogu sigurno da koriste usluge u hotelima i restoranima
- Prilikom donošenja odluke kriznog štaba o zatvaranju hotela i restorana da sve troškove koji izađu iz toga treba država da nadoknadi.
- Za strane turiste koji borave duže od tri dana u hotelu (potvrda o boravku u hotelu) da cena PCR testa umesto 18 000.00 dinara bude 9 000.00 dovelo bi do povećanja broja turista.
- Inicijativa da hoteli koji nisu dobili pomoć pošto nisu gradski hoteli da dobiju bilo kakvu nadoknadu – pomoć jer i oni izmiruju sve obaveze prema državi
- Trebalo bi pokrenuti inicijativu da lokalne samouprave na svojim teritorijama organizuju adekvatne prostore za skladištenje-odlaganje organskog otpada , kao i za papir, PVC, aluminijumsku, staklenu i ostalu ambalažu. Konkretno na Kopaoniku na teritoriji Opštine Raška, ne postoji ustanova takvog tipa
Planirajući dalje korake hotelijeri su ukazali i na izuzetan značaj saradnje sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u cilju usvajanja novih obrazovnih programa i standarda kako bi se u budućnosti obezbedili odlično obučeni kadrovi koji mogu pružiti visok kvalitet usluga.
“Ministrastvo prosvete bi trebalo da svoje resurse stavi na raspolaganje privredi i struci u cilju usavršavanja i neophodnih doobuka radnika u hotelijerstvu. Praktično ovaj zastoj u poslovanju treba iskoristiti na pravi način i izvršiti neophodnu korekturu da bi se ustanovili standardi u radu u cilju obezbeđenja standarda i kvaliteta usluga u budućnosti. Takoreći treba da vršimo pripremu za novi početak i normalizaciju poslovanja. Problem sa kompetentim izvršnim radnicima različitih profila je bio prisutan i pre pandemije, a kako vreme bude prolazilo biće sve veći što zbog migracije zaposlenih u druge zemlje i privrede tako i zbog napuštanja struke unutar same države zbog straha zaposlenih za golu egzistenciju. “
Kriza kroz koju prolazi sektor hotelijera je globalna i prema podacima iz godišnjeg izveštaja koji je uradio HOTREC Hospitality Europe ( Krovna organizacija hotelijerske i ugostiteljske delatnosti u EU) početak godine je bio u znaku strogih sanitarnih mera, a stope popunjenosti hotela u Evropi i dalje su veoma niske.
Analiza je obuhvatila nekoliko pokazatelja karakterističnih za ovaj sektor, a to su popunjenost kapaciteta, prosečna dnevna cena sobe u % kao i prihod po dostupnoj sobi u %. Prema prikazanim analizama uočava se da su hoteli sa 5* najviše pogođeni posledicama trenutne pandemije.
Mogući razlozi za takvo stanje jeste i činjenica da su hoteli sa 5* u tom periodu imali najmanji pad prosečne dnevne cene sobe, što je uz smanjeni obim tražnje za posledicu imalo i najveći pad u prihodima po dostupnoj sobi
Takođe može se uočiti i drastičan pad potražnje hotelskih usluga i hotelskog smeštaja u periodu 2019-2020 godine. U prilog tome ide i rezultat ovog istraživanja koji pokazuje da je na prostoru EU popunjenost kapaciteta u 2020. godini u odnosu na 2019. godinu zabeležila pad od čak 43,4 procentna poena.
No comment yet, add your voice below!