Konferencija posvećena dekadi dualnog obrazovanja

Konferencija posvećena desetogodišnjici dulanog obrazovaanja u Srbiji, održana je 13. novembra u MIND Parku u Kragujevcu.

Na Konferenciji su se prisutni podsetili kako je teklo uvođenje elemenata dualnog obrazovanja u srednje stručno obrazovanje u našoj zemlji.

Ovaj krupan reformski proces, usmeren na obrazovanje za potrebe privrede, započeo je kroz Projekat Nemačke organizacije za tehničku saradnju (GIZ) „Reforma srednjeg stručnog obrazovanj u Srbiji“ u 2014. godini. Tada su date mogućnosti učenicima u tri obrazovana profila da uče u realnom rdanom okruženju, i to: industrijski mehaničar, električar i bravar-zavarivač i u ovaj program je bilo uključeno 40 komanija i 16 srednjih škola, kao i 400 učenika.

Pri tom treba istaći, da je još 2012. godine Savet za stručno obrazovanjae i obrazovanje odraslih, u kojem Unija poslodavaca Srbije ima svog predstavnika, usvojio Predlog pilot projekta, gde se definisao program i sadržaj praktične obuke kod poslodavca, definisao način odvijanja obuke, sadržaj stručnih predmeta prilagođen potrebama poslodavca, kao i preduslovi za ovakav način obrazovanja.

Od tada do danas, broj aktera u dulanom obrazovanju je rastao, pa je tako u školskoj 2024/2025 godini po dualu upisano 19.191 učenika, i uključeno 1.100 kompanija, 206 srednjih škola, i sve to za 86 obrazovnih profila.

Krovni Zakon je donet 2017. godine, a počeo je da se primenjuje od 2019. godine. Kao izazovi za ovaj vid obrazovanja, prepoznaje se pitanje poput: „School driven“ vs. „Company driven“ učenje u realnom okruženju.

Takođe, još uvek je nedovoljna profesionalna orijentacija u školama, a Unija poslodavaca SRbije, prepoznajući ovo ptanje trenutno sprovodi projekat „Obrazovanje za održivi razvoj“, sa ciljem da se daju nalazi i najbolje preporuke za unapređenje ove oblasti.

Istovremeno je uočeno da selekcija učenika nije uvek u duhu krajnjeg cilja dualnog modela stručnog obrazovanja, te da su isti nastavni planovi i programi i za klasičan i za dual model srednjeg stručnog. Ističemo da je ovo pitanje je Unija takođeovo pokušala da iskomunicira kroz rad u Radnoj grupi za izmenu Zakona o dualnom obrazovanju, gde smo rekli da i opšti predmeti koji se uče u dualu moraju biti prilagođeni potrebama krajnjeg zanimanja za koje se učenik osposobljava, a ne da se i dalje uče opšte stvari.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *