Socijalni dijalog, profesionalizacija i automatizacija javne uprave značajni i za privredu i za građane

Na današnjoj 120. sednici Socijalno-ekonomskog saveta Republike Srbije socijalni partneri su još jednom istakli neophodnost učešća njihovih predstavnika u radnim grupama Vlade Republike Srbije i nadležnih ministarstava za izradu zakona i podzakonskih akata od interesa za socijalne partnere, kao i neophodnost smanjenja birokratskih procedura.

Sednicom je predsedavao predsednik Unije poslodavaca Srbije, Miloš Nenezić.

Unija poslodavaca Srbije je predložila da Socijalno-ekonomski savet Republike Srbije donese zaključak i uputi ga Vladi Republike Srbije, ali i svakom ministarstvu pojedinačno, kojim se traži da se u radne grupe koje se formiraju sa ciljem izrade nacrta javnih politika (strategije, akcioni planovi), zakona i podzakonskih akata, kao i za praćenje sprovođenja istih, uključe socijalni partneri.

Na ovaj način bi se omogućilo dosledno sprovođenje: principa tripratizma, Zakona o socijalno-ekonomskom savetu, i Zakona o radu na osnovu kojeg je socijalnim partnerima dato pravo predstavljanja, unapređenja i zaštite poslovnih interesa poslodavaca (udruženje poslodavaca), odnosno profesionalnih, radnih, ekonomskih, socijalnih, kulturnih i drugih pojedinačnih i kolektivnih interesa zaposlenih (sindikat), kao i pravo reprezentativnim organizacijama na učešće u radu tripartitnih i multipartitnih tela na odgovarajućem nivou. Takođe smo tražili i aktivno uključivanje socijalnih partnera u sva druga tela institucija i organizacija koja se bave pitanjima rada i poslovanja.

Tema današnje sednice je bila još jedna inicijativa Unije poslodavaca Srbije – Inicijativa za uređenje sistema utvrđivanja i naplate neporeskih naknada.

Inicijativom je tražena profesionalizacija i automatizacija javne uprave, smanjenje birokratskih i administrativnih procedura, odnosno uređenje oblasti neporeskih naknada za privredu u smislu njihovog objedinjavanja, utvrđivanja obveznika plaćanja naknade, osnovice i načina za utvrđivanja naknade i utvrđivanje modela za naknade, kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou, te raspodela prihoda od istih.

Jedinstvenim uređivanjem oblasti neporeskih nakanada doprinelo bi se većoj efikasnosti i predvidivosti poslovanja, a istovremeno bi se podstakao i rast investicija. U okviru Inicijative, dostavljeni su podaci javno dostupnih istraživanja da je u Republici Srbiji, u tom trenutku, postojalo više od 300 neporeskih taksi, kao i da je evidentirano preko 384 neporeskih nameta.

Bitno je istaći da je kao produkt ovog našeg zalaganja uspostavljen Registar administrativnih postupaka, gde se jasno može videti koji sve postupci pred javnom upravom postoje, kojem organu se zahtevi podnose, šta je potrebno od dokumentacije, koliko to sve košta (koje takse i naknade se traže i njihov ukupan iznos).

Kao dopunu ove inicijative Unija poslodavaca Srbije je Republičkom sekretarijatu za javne politike uputila Inicijativu za uvođenje Registra naknada (na republičkom i lokalnom nivou), radi transparentnosti i lakšeg poslovanja.

Cilj uspostavljanja Registra je bolja koordinacija i razmena informacija između institucija nadležnih za naplatu ovih finansijkih obaveza, javni uvid u dostupne podatke i kvalitetna statistička osnova za potrebe institucija Republike Srbije, a što će sve doprineti većoj profesionalizaciji i efikasnosti javne uprave, unapređenju digitalizacije poslovnih procesa i usluga, s jedne strane, a takođe unapređenju uslova poslovanja, podizanju nivoa efikasnosti, povećanju prihoda i smanjenju troškova, te novim investicijama na strani privrede. Jedan organ – predlažemo da to bude Republički sekretarijat za javne politike bi planski u koordinaciji sa resornim ministarstvima, lokalanim samoupravama, drugim imaocima javnih ovlašćenja, organizacijama i ustanovama, vršio redovno godišnje ažururanje Registra kako bi sve zainteresovane strane i javnost imali tačne i kompletne informacije o Registu u relanom vremenu, čime bi se podstakla privredna aktivnost u Republici Srbiji.

U svom odgovoru Sekretarijat za javne politike je, između ostalog, istakao da je naša inicijativa potpuno u duhu nastojanja da se ovakve informacije mogu naći na Portalu Registra administrativnih postupka – čiji je cilj da bude pravi jedinstveni portal za sve uslove poslovanja u Republici Srbiji, ali da ovaj predlog pre svega mora da podrži Ministarstvo finansija.

Iz svega navedenog, smatramo da bi kroz uspostavljanje predloženog registra bio ujedno izvršen i proces reformisanja, odnosno ukidanja pojedinih neosnovanih nameta za privredu, ali i građane.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *