
Vlada Republike Srbije je 28. avgusta 2025. usvojila Uredbu o posebnim uslovima za obavljanje trgovine, kojom se u tržnim lancima ograničavaju marže na osnovne životne namirnice i drugu robu od značaja za snabdevanje građana. Uredba stupa na snagu 1. septembra i važiće šest meseci, a predviđa da marže mogu iznositi najviše 20 odsto za proizvode svrstane u 23 kategorije.
Unija poslodavaca Srbije pozdravlja napore države da ublaži pritisak na građane, ali ističe da izjednačavanje marži samo delimično rešava problem. Na formiranje krajnjih cena, kako navodimo, značajno utiču i nabavne cene proizvoda, ali i snažna pozicija velikih kompanija koje često diktiraju uslove na tržištu. Ako trgovac robu nabavlja po višoj ceni, niža marža ne garantuje nižu krajnju cenu, dok privilegovani kupci mogu ostvariti dodatne pogodnosti i konkurentsku prednost.

„U tržišnoj ekonomiji cene formiraju ponuda i tražnja, ali država ima pravo da interveniše kada je u pitanju zaštita potrošača. Ako ograničenje marži dovede do toga da osnovne namirnice pojeftine 15–20 odsto, to je dobrodošlo rešenje – ali samo privremeno.“
Aleksandar Radojičić, predsednik sektora trgovine Unije poslodacaca Srbije, naglašava da trgovci ovakve mere prihvataju nevoljno, jer one mogu poremetiti njihovu poslovnu dinamiku, ali i da se u ovom trenutku mora sagledati i socijalna dimenzija – rasterećenje potrošača.
Jedan od ključnih problema domaćeg tržišta, prema mišljenju poslodavaca, jeste nedostatak diskontnih lanaca koji posluju sa nižim maržama i većim obrtom robe. Imali smo primer jednog stranog trgovinskog lanca koji je ušao na srpsko tržište sa tom poslovnom politikom, ali se ubrzo prilagodio lokalnim uslovima jer nije imao konkurenciju. Danas gotovo da ne postoji lanac koji posluje na taj način, što dovodi do visokih cena i slabe tržišne dinamike.
Sličan stav deli i Nacionalna organizacija potrošača Srbije. Predsednik Goran Papović upozorava da će potrošači kratkoročno osetiti olakšanje, ali da bez ozbiljne analize tržišta i podsticanja konkurencije efekti nižih cena neće biti dugotrajni.
Ograničenje trgovačkih marži jeste koristan, ali privremen instrument. Pravi izazov ostaje u kreiranju sistemskih rešenja: jačanju konkurencije, povećanju ponude domaćih proizvoda i stvaranju uslova za stabilnije i održivije tržište.
No comment yet, add your voice below!